mammathandi.blogg.se

En allmän blogg om det som händer i min vardag. Jag kommer skriva om allt ifrån mina barn och min dotters medfödda hjärtfel till mina intressen, mat, träning och fixa i hemmet.

My hair - I’m losing my hair!!

Publicerad 2019-01-08 20:47:09 i Allmänt,

Att jag har hår extension är inget nytt. Men denna sommar var så varm så jag tog ur det och gick med mitt vanliga hår.


(null)

När vi kom hem från Mallorca upptäckte jag en kal fläck i håret. Börja googla runt om hår avfall och prata både men vänner och mina syskon om det haft problem med att tappa hår.
(null)

En månad senare hade jag tappat så mycket hår så att det börja bli svårt att dölja.

(null)

Jag fick tips om att söka vård och kolla om det var Alopecia.

Symtom

Normalt börjar Alopecia areata med att man på relativt kort tid tappar hår fläckvis. Många upptäcker en kal fläck som är ungefär femkronestor på huvudet. Fläcken kan växa till sig snabbt men det kan också ta månader eller år innan den tillväxer. Variationen är stor. Det vanligaste är att man får tillbaka allt hår där fläcken satt efter en tid men att man sedan tappar hår på ett annat ställe. En del patienter med Alopecia areata förlorar allt sitt hår. - kopierat från netdoktor.se


https://www.netdoktor.se/hud-har/har-harbotten/sjukdomar/alopeci-haravfall/


Jag har i sedan oktober gått en behandling för mitt håravfall genom att spruta in kvaddar med kortison för att väcka hårsäckarna. Enkelt beskrivet. Men nu i måndag efter mitt återbesök så gav de mig besked om att jag svarar inte på behandlingen och det finns tyvärr inget man kan göra förutom hår implantation eller att jag kan få en remiss för en peruk.

Jag valde det sist nämnda.

Det går inte att förklara hur dåligt, psykiskt dåligt jag mår. Men samtidigt så hände allt detta under den period som Amanda skulle opereras så mitt fokus har varit på helt annat. Nu kommer den känslomässiga smällen.

Jag har bokat en tid till min frisör på fredag för att raka av allt mitt hår. Jag har knappt pratat med min man om detta så dåligt mår jag.
Det är ytligt men håret är ändå viktigt.
Ännu en motgång, men något som jag kommer eller måste ta mig igenom. 

Någon som har testat vitlök, ricinolja, kokosolja eller dyl i håret?  Tar tacksamt emot tips 

Tack och som Oprah säger "Turn your wounds into wisdom."

❤️🙏🏾

#alopecia #hairlost #håravfall #peruk #tröttpåmotgångar

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela